Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Retningslinjer for SFO´ens virke på Næsby Skole

 

Retningslinjer for SFO’ens virke 

 

Retningslinjerne er

Udarbejdet: april 2021

Sendt i høring: maj 2021

Godkendt: august 2021

Opdateret:

 

Formål

Principperne for SFO’ens virke skal sikre, at børnene i forårs-SFO, 0.-4. klasse får mulighed for at blive passet og får et tilbud, hvor man møder vennerne, oplever at være en del af et fællesskab, og har mulighed for leg og forskellige planlagte aktiviteter.

Principperne skal sikre, at medarbejdere og ledelse har et tydeligt grundlag at arbejde med og danne eleverne ud fra. De skal også sikre, at skolens undervisning bygger på den gældende lovgivning.

Grundlag

SFO’ens virke er omfattet af skolens værdisæt og er en del af rammerne for at børnene får de bedste forudsætninger for læring, dannelse og trivsel.

Børn har behov og brug for at lege både i fri leg med andre børn og gennem styrede aktiviteter med voksne og børn.

På Næsby Skole skal dette hovedsageligt foregå væk fra elektroniske medier og i fysisk samspil med hinanden.

Mål

I Forårs-SFO, SFO og SFO2 er målene at:

  • Støtte udviklingen af børnenes personlige og sociale kompetencer.
  • Give børnene tryghed og omsorg.
  • At skabe et inkluderende miljø, der inspirerer til, at børnene igangsætter regel- og rollelege på egne præmisser både individuelt og i grupper.
  • At have et åbent og gensidigt forældresamarbejde.

Forårs-SFO’ens, SFO’ens og SFO2’s daglige arbejde har fokus på at:

  • tilbyde børnene aktiviteter, der stimulerer nysgerrighed, leg og fællesskab.
  • tilstræbe, at børnene tilbydes relevante udendørs aktiviteter og bevægelsesaktiviteter med opmærksomhed på at udnytte faciliteter og ressourcer i lokalområdet.
  • tilbyde aktiviteter, der balancerer hensynet til den samlede gruppe og den enkelte elevs behov.
  • Tilbyde kreative aktiviteter og mange former for spil.
  • Skabe muligheder for ro og fordybelse.
  • Have en anerkendende og respektfuld tilgang blandt alle børn og voksne med relation til tilbuddet.
  • Arbejde med børnenes evne til at hjælpe sig selv (selvhjulpenhed).
  • Alle børn støtter op og værner om fælleskaber i tilbuddet.

I samarbejdet med forældre og den øvrige del af skolen/lokalområdet er der fokus på:

  • En være aktiv part i brobygningen mellem dagtilbud og forårs-SFO.
  • At samarbejde med skolens øvrige personale om at sikre børnenes trivsel. Dette sker gennem lærere, klasseteams, ressourcecentret, AKT vejledere og skolens ledelse. Hvis nødvendigt kan sundhedsplejerske, skolepsykolog og tale/høre/sprog specialister også involveres.
  • At henvendelser fra bekymrede forældre håndteres hurtigt og med diskretion. Her vil der også være mulighed for at få en rådgivende samtale om det enkelte barn.
  • Kommunikationen mellem SFO og hjemmene følger skolens retningslinjer for skole-/hjemsamarbejdet.
  • At sikre et godt kendskab til det enkelte barn.

Tilbuddets inddeling

ForårsSFO er for de børn, som skal starte i 0. klasse det efterfølgende skoleår. Det starter 1. marts og slutter 31. juli. Forårs-SFO holder til i SFO’ens lokaler.

SFO er for alle børn i 0.-3. klasse. SFO’en holder til i SFO’ens lokaler

SFO2 er for alle børn i 4. klasse. SFO2 holder til i kælderen i bygningen over for SFO’ens lokaler.

De formelle rammer

Principperne ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordningerne samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i §40, stk. 4, at ”Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør en mål - og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordningerne, jf. § 3, stk. 7, efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne ved de berørte skoler. Undervisningsministeren fastsætter regler om krav til indholdet af mål - og indholdsbeskrivelserne.” Og i §44, stk. 2”Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om [….] skolefritidsordningens virksomhed.”