Sundhedspolitik

Næsby Skole
Juni 2023

Overordnet mål

De overordnede mål med sundhedspolitikken på Næsby Skole er skabe grundlag for sundhedsfremmende aktiviteter på skolen med fokus på egen sundhed og trivsel, både for barnets udvikling og mulighed for indlæring.

Kost
Kosten er vigtig for børnenes koncentration og velvære – og for at få en god skoledag. Derfor har Næsby Skole følgende principper for kost på skolen.

Vi forventer, at børnene ikke medbringer slik, chips og søde sager, men henstiller til sukker med måde. Ved fødselsdage og særlige lejligheder må der deles kage etc. ud.

Skolens ansvar:
-    Skolen tilbyder faget madkundskab i mellemtrinnet og med mulighed for at vælge madkundskab som obligatorisk valgfag i 7.-8.kl., hvor der arbejdes med både teori og praksis
-    Skolen og/eller SFO arrangerer hvert år dage eller projekter med sundhed som tema
-    Skolen sørger for tilpas spisepauser til 0.-4.kl. med lærer eller pædagog, hvor der er samtale og/eller oplæsning under spisningen
-    5.-9.kl. har pause med mulighed for at spise.

SFO’s ansvar:
-    Morgen-SFO tilbyder sund og nærende morgenmad
-    Når børnene kommer i SFO, er der mulighed for at spise eftermiddagsmadpakken, og der er jævnligt bageværksted og lignende i SFO
-    I SFO2 er der dagligt snacks/boller o.a. Børnene har medansvar for madlavningen/madplanen.

Forældrenes ansvar:
-    At børnene får spist sund og nærende morgenmad
-    Har sund madpakke(-r) med i skole
-    At børnene ikke medbringer saft, sodavand, energidrik o.lign., men en drikkedunk til vand, som kan hentes i koldtvandsautomaten

Søg evt. inspiration på altomkost.dk,https://www.sst.dk/-/media/Gode-mad-og-maaltidsvaner/Madpakker-og-melle…;
https://www.sst.dk/da/gode-mad-og-maaltidsvaner/Madpakker-mellemmaaltid… o.a.
Bevægelse
Sundhedsstyrelsen anbefaler fysisk aktivitet dagligt for at understøtte eleverne i deres fysiske formåen, deres funktionsevne og understøtte god trivsel. Derfor har Næsby skole følgende principper for bevægelse.

Skolens ansvar:
-    Opfyldelse af Sundhedsstyrelsens og Folkeskolelovens anbefalinger om 45 min daglig bevægelse i skoletiden
-    Gode rammer for idræt, bevægelse og frikvarterer
-    Tidssvarende idrætsundervisning, både teoretisk og praktisk
-    Svømning på 5.årg.
-    Inklusion af alle i bevægelsen og fællesskabet
-    Afholdelse af årlige dage med fokus på bevægelse; trimdag og idrætsdag
-    Skolen cykeltræner med børnene

SFO:
-    Udeliv
-    Aktiviteter ude og i salen/SFO-huset
-    Drama og musik
-    SFO2 har opvarmning til E-sport

Forældrenes ansvar:
-    At børnene deltager i idræt og efterfølgende bad
-    At forældrene er bevidste om, at den fysiske aktivitet ikke udelukkende skal foregå i skoletiden
-    At forældrene prioriterer cykeltræning med børnene.

Nikotinprodukter og rusmiddel
Næsby Skole har nultolerance overfor alle nikotinprodukter og rusmidler i skoletiden – for både børn og voksne. Skolen har særlig fokus på nikotinprodukter, som ses som det største problem for de unge.

Skolens og SFO’s ansvar
-    Forebyggelse af brug og misbrug
-    Undervisning i risikoen ved brug af nikotinprodukter og rusmidler
-    SSP-foredrag
-    Undervisning og foredrag fra Røgfrit Odense
-    Tilbyde hjælp i tilfælde af misbrug
-    Der serveres ikke alkohol på skolen i skoletiden

Forældrenes ansvar
-    Tale med børnene om nikotinprodukter og rusmidler og konsekvenserne af det
-    Støtte konstruktivt op om skolens politik
-    Søge hjælp efter behov

Sex og sundhed
Sex og sundhed er vigtige faktorer for børnenes identitet og trivsel. Næsby Skole vil gerne hjælpe børnene med en fordomsfri ungdom og hjælpe dem til at få en psykisk robusthed fremadrettet.

Skolens ansvar
-    Følge læreplanerne i faget og tilbyde tidssvarende undervisning
-    Evt. indbyde gæstelærere
-    Sikre en fordomsfri tone på skolen