Retningslinjer for undervisningens organisering
Retningslinjerne er
Udarbejdet: februar 2021
Sendt i høring: april/maj 2021
Godkendt: august 2021
Opdateret:
Formål
Principperne for undervisningens organisering skal sikre at alle elever får de bedste forudsætninger for læring, dannelse og trivsel. De skal sikre, at medarbejdere og ledelse har et tydeligt grundlag at undervise og danne eleverne ud fra. De skal også sikre, at skolens undervisning bygger på den gældende lovgivning.
Undervisningstimetal
Næsby Skole planlægger med at organisere undervisningen med udgangspunkt i Undervisningsministeriets vejledende timetal.
Skoledagens længde
Herunder undervisningstiden (Folkeskoleloven, § 14b), bevægelse og lektiehjælp (Folkeskoleloven, §15, stk. 2)
På Næsby Skole stræber vi efter, at undervisningen i
- 0.- 3. klasse ligger i perioden 8:00 – 14:00
- 4. – 6. klasse ligger perioden 8:00 – 15:00
- 7. – 9. klasse ligger i perioden 8:00 – 16:00
Desuden benytter Næsby Skole sig af de lovgivningsmæssige muligheder (Folkeskoleloven, § 16b) og andre aftaler for at forbedre mulighederne for 2-voksen-undervisning.
Skemalægning
Skemalægningen planlægges med fokus på:
- at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag
- hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise
- at der er tid til fordybelse gennem en ugentlig fagdag (hel eller halv dag)
- mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter.
Vikardækning
Næsby Skole tilstræber at sikre samme høje faglige læring, når undervisningen vikardækkes. For at sikre et dette tilstræbes det, at vikaren har relevant undervisningsmateriale til rådighed og at lærerne har lavet en undervisningsplan for faget (så vidt det er muligt).
Der forsøges så vidt muligt at dække timer med kendte voksne.
Ved længerevarende fravær tilstræbes en vedvarende og sammenhængende vikardækning.
Holddannelse
Næsby Skole tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
Eksempler på fag, hvor der opdeles er idræt, kreative fag, svømning og valgfag.
Desuden foregår der en del årgangssamarbejde.
Motion og bevægelse [Folkeskoleloven, § 15, stk. 1]
Skolen tilstræber, at motion og bevægelse inddrages flere gange om ugen i både den understøttende og fagopdelte undervisning.
Elevernes hjemmeaktiviteter
For at sikre den bedst mulige læring på Næsby Skole er der både træning og lektier hjemme.
Skolen samarbejder med forældre om hvordan de kan involveres i elevernes opgaver. Dette gøres blandt andet gennem beskeder via Aula, forløb på MinUddannelse, motiverende og spændende materiale og øvelser og tilbagemeldinger til elevernes arbejde hjemme.
Valgfag i udskolingen
På Næsby Skole udbyder vi i 7. og 8. klasse i henhold til folkeskoleloven et obligatoriske valgfag ”Håndværk og Design”. Tre valgfrie kan udbydes: ”Billedkunst”, ”Musik” og ”Madkundskab”.
I 9. klasse udbydes der skiftende valgfag enten alene eller sammen med andre skoler.
Understøttende undervisning
På Næsby Skole tilstræbes det, at den understøttende undervisning bidrager til, at eleverne får en varieret skoledag. Den understøttende undervisning skal give eleverne mulighed for at afprøve, træne og repetere de færdigheder og kompetencer, eleverne tilegner sig i den fagopdelte undervisning.
Der kan blandt andet være tale om timeløse fag:
- Arbejde med lektier
- Uddannelse og job
- Motion og bevægelse
- Trafikundervisning/færdselslære
- Arbejde med klassens trivsel og fællesskab f.eks. gennem venskabsklasser
- Sundheds- og seksualundervisning
- Familiekundskab
- …
Supplerende og specialundervisning
Næsby Skole tilstræber at tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning sker i samarbejde med elevens forældre.
Skolen har til en vis grad kompetencer på skolen til at vejlede lærerne til at hjælpe eleverne med ekstra behov (læsevejledere, matematikvejledere, AKT-vejledere).
Skolen kan trække på ekstra ressourcer i kommunen via bydækkende hjælp.
Elevernes placering i klasser (Folkeskoleloven, § 25)
Næsby Skole tilstræber, at der på hvert klassetrin dannes klasser med ligelig fordeling af eleverne i forhold til blandt andet køn og kendte udfordringer.
forældrenes og elevernes ønsker i forhold til klassedannelsen inddrages så vidt det er muligt.
Der samarbejdes med de institutioner, der afleverer børn til skolen for at danne sig det bedst mulige indtryk af børnene med henblik på den bedst mulige klassedannelse. Desuden anvendes tiden i forårs SFO også til at styrke det faglige grundlag for klassedannelsen i 0.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper, kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven.
Sidstnævnte angiver i § 44, stk. 2, at ”Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om 1) undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, samarbejder efter § 3, stk. 4, 1. pkt., eventuel undervisning efter § 5, stk. 4, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser.”